למה לקנות אופניים חשמליים ולוותר על הרכב?

אחת המהפכות החשובות בתחבורה בישראל היא החדירה העקבית של כלי רכב חשמליים קלים. בעיקר כמובן קורקינטים או אופניים חשמליים. יותר ויותר ישראלים, כולל בעלי רישיון נהיגה ורכבים, מעדיפים את הפתרון הקל של החשמל.

ברשימה הקצרה הבאה, ביחד עם אתר "הרוכב החשמלי" (הפועל כיום כמרכז המידע הגדול ביותר בישראל לתחום האופניים חשמליים), נמנה את הסיבות העיקריות לתופעה.

אופניים חשמליים, סוף לפקקים

ישראל היא אחת המדינות שסובלות יותר מכל מגודש בכבישים, והדברים באים לידי ביטוי כמעט בכל מחקר או סקר. כך למשל פורסם לאחרונה במגזינים הכלכליים כי קרן המטבע העולמי הצטרפה להערכות של ארגון ה-OECD, לפיהן הגודש והפקקים בישראל צפויים רק להחמיר. משרד האוצר הישראלי מעריך את הנזק שנגרם לכלכלה בעקבות הפקקים בכ-35 מיליארד שקלים.

בתוך התמונה הזו, אופניים חשמליים יכולים בהחלט להיות הפתרון. מחקר שבוצע על ידי הטכניון לפני שנים ספורות בלבד, מצא שכ-3 מתוך 4 רוכבים חשמליים בישראל הם בני 19 ומעלה. במילים אחרות, רוכבים שהיו יכולים להתנייד במכונית או אופנוע, ומעדיפים אופניים חשמליות. ככל שהמדינה תעודד יותר רכיבה על אופניים חשמליים, בין השאר על ידי קידום תשתיות ראויות, כך יפחת בהדרגה מספר כלי הרכב. בעיקר וביתר שאת באזורים הצפופים של גוש דן והשרון, המתאימים באופן מושלם לאופניים חשמליים.

לא רק פקקים אלא גם פתרון למצוקת החנייה

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, אופניים חשמליים מסייעים באופן דרמטי להפחית את מצוקת החנייה. הדברים מגיעים עד לכדי כך שבבנייני משרדים חדשים שנבנים כיום בישראל, החניונים מתוכננים מראש עם חדרי אופניים חשמליים. חלקם אפילו מאובזרים עם שקעים להטענת הכלים.

אין זה עניין של מה בכך. סקר שנערך לאחרונה בקרב מאות נהגים בשלוש ערים מרכזיות בישראל מצא שמאז שנת 2012, ועד לשנת 2020, הזמן הממוצע לחיפוש אחר חנייה גדל בכ-43%. אופניים חשמליים מייתרים לחלוטין את החיפוש הנצחי אחר חנייה. הם מאפשרים גם ניצול מקסימלי של הזמן (ללא כל צורך בשיטוט מיותר), וגם מספקים חנייה צמודה ליעד (לעתים אפילו ביעד עצמו).

אופניים חשמליים 2020-2021, הדגמים משתפרים והביצועים בהתאם

נקודה חשובה נוספת טמונה בשיפור המתמיד של דגמי האופניים החשמליים המשווקים בישראל. אם לפני כעשור הכלים שנמכרו לרוכבים היו בסיסיים ביותר, היום אנחנו רואים כבר התאמה גבוהה מאד לצורכי הרוכב החשמלי הישראלי.

דגמי אופניים חשמליים 2020, וכמובן שגם הקולקציות החדשות של אופניים חשמליים 2021, מספקים לרוכב מענה מצוין. טווחי נסיעה גדולים בזכות סוללות עם קיבולת של 15-20 אמפר/שעה, אופניים חשמליים עם שיכוך מלא שמאפשרים רכות והגנה על בריאות הרוכבים (כולל רוכבים מבוגרים), בטריות עם מתח של 48 וולט כסטנדרט (האצה ומהירות), בלמים הידראוליים עוצמתיים ועוד. אופניים חשמליים רבים מאובזרים כיום גם עם גלגלים עבים בעלי צמיגים איכותיים, וגם עם בולמי זעזועים קדמיים חזקים. כלומר, מגרדים ממש את הקטגוריה של האופנוע החשמלי מלמטה.

עלויות נוחות

אמנם חלה עלייה לגבי מחיר אופניים חשמליים, וישנם לא מעט דגמים שנמכרים בעבור 6,000-7,000 שקלים ומעלה, אך התמורה בהתאם. זאת ועוד, תחזוקת אופניים חשמליים איננה יקרה, וביחס לרכב מנועי היא שואפת לאפס.

אופניים חשמליים אינם מחויבים (עדיין) ברכישת ביטוח חובה. ההגעה לחנות אופניים חשמליים נעשית אחת לכמה חודשים, ובדרך כלל לטובת טיפול בפנצ'ר (שלא עולה יותר מ-100 שקלים) או חיזוק בלמים. אפשר בהחלט לומר שתחזוקה שנתית של אופניים חשמליים לא חוצה את הרף של 1,000 שקלים לשנה.

לסיכום

אופניים חשמליים הם תשובה מצוינת לחסמים רבים המאפיינים את שוק התחבורה בישראל. הרוכבים החשמליים מפחיתים את מספר הרכבים על הכביש, מסייעים להתמודדות עם מצוקות החנייה, מהווים פתרון זול ונגיש לציבורים שונים (כולל סטודנטים, צעירים או כל מי שרוצה קצת לחסוך), ומשתפרים באופן תדיר.

במידה שהמדינה תשכיל לעודד את התופעה, בין השאר על ידי מתן הקלות יבואנים, שחרור רגולציה וסלילת שבילים ייעודיים לאופניים חשמליים, נוכל להגדיל את התמורה הציבורית הגלומה באופניים הממונעים.