תקשיבו לסבתא: עובדות מפתיעות על צמח הכורכום

תוכן שיווקי

 

תבלין הכורכום מככב כיום בלא מעט מטבחים בארץ אך האם אתם בטוחים שאתם באמת יודעים עליו הכל? הנה כמה עובדות מפתיעות על התבלין הפופולרי

שורש צמח הכורכום הוא המקור לתבלין הכורכום שנפוץ במיוחד במדינתנו. מאז ומעולם נאמר לנו שיתרונותיו העיקריים הם היותו טוב לבלוטות הטעם ושצבעו מזמין במנות שונות – אך לא רק, והוא בעל כאלו רבים גם בכל הנוגע לבריאותינו. בתקופה האחרונה הצליחו מחקרים אף להדביק את הידע של סבתא והוכיחו כי אכן, הדבר נכון. אז מה עוד ניתן לומר על התבלין המוכר והאהוב שלא ידעתם עוד קודם לכן?

איך צורכים כורכום – טרי או כתבלין?

לכאורה, אותן תכונותיו החיוביות של טעם, צבע ובריאות מצויות בכל צורותיו של צמח הכורכום הייחודי אולם בכל זאת, כדאי לתת את הדעת על השפעותיהן השונות. אם טחנתם את תבלין הכורכום לבד בביתכם משורש טרי והנכם יודעים בוודאות מתי הוא נטחן (לאחרונה), באילו תנאים הוא נשמר (בכלי סגור ללא מגע עם אויר) ומה עוד הוספתם לאבקה (כלום) – הרי שלא קיים כמעט הבדל בין צריכתו כתבלין או בגרסתו הטרייה. אך כמה מאיתנו באמת טוחנים את התבלינים שלנו בכוחות עצמינו?

התבלין הנטחן בשווקים הוא קרוב לוודאי הגרסה המעורבבת של השורש הטרי, מלבד העובדה שאיננו תמיד יודעים עם מה, מתי הוא נטחן ובאילו תנאים הוא נשמר – והדבר מהותי במיוחד. שורש הכורכום עשיר בנוגדי חמצון אך אלו עובדים שעות נוספות כדי למנוע ממנו להתחמצן בעת חשיפה לאוויר. ככל שעובר זמן רב יותר מהכנת התבלין וככל שתנאי האחסון פחות טובים, כך צפויה לרדת יעילותו.

אם הנכם מחפשים בכורכום את התבלין בלבד, יתכן וגרסתו הטריה מומלצת עבורכם יותר, גם לשם הטעם. אם יתרונותיו הבריאותיים הם אלו שמעניינים אתכם לעומת זאת, השיטה העדיפה יותר במקרה זה היא בחירה בתוספי תזונה ייעודיים המכילים את החומר הפעיל כורכומין, שאחוזיו בכורכום אינם גבוהים במיוחד ועומדים על 3%-5%. אם בכל זאת בחרתם בגרסה הטרייה – תוסיפו מעט פלפל שחור טרי גרוס שמשפר את ספיגת הכורכומין בגוף.

כורכום והודו – נמסטה

ישנן כמה עובדות מפתיעות שאולי לא ידעתם על הכורכום וביניהן: היותו התבלין הנפוץ ביותר בהודו – שם הוא נקרא "התבלין הזהוב הלאומי", היותו אחראי לצבע הקארי – וגם לזה של החרדל, וכי השימוש בו מתבצע כבר מעל לארבעת אלפים שנה כתבלין ומעל ל-2500 שנה כצמח מרפא.

זאת ועוד, ידוע הכורכום לא רק בכינויו כתבלין הזהוב אלא גם כזעפרן הודי שאף שימש כתחליף לחוטי הזעפרן היקרים וכי העיר בו הוא מיוצר בשיעור הגבוה ביותר היא ארוד, טאמיל נאדו, שקרויה גם העיר הצהובה.

מלבד שימושיו כתבלין וכצמח מרפא יסודי בגישה האיורוורדית, שימש בעבר הכורכום גם לצביעת בדים ולהסרת שיער לא רצוי, וכיום אף מהווה נוגדן טבעי לארס נחש הקוברה.

כורכום
קרדיט לתמונה: Sutterstock

יתרונותיו הבריאותיים של הכורכום

לכורכום יתרונות בריאותיים רבים המתגלים כבר היום באמצעות מחקרים רבים. כך למשל נמצא כי הכורכומין המצוי בכורכום נוגד דלקות ומסייע לטיפול במצבים של דלקות פרקים או דלקות חניכיים. הוא יעיל במניעת אלצהיימר ומחלות לב, חיוני לתפקודי כבד תקינים ומגביר את היכולות הקוגניטיביות. בנוסף, מסייע הכורכומין במלחמה נגד מחלת הסכרת – מסוג 2 בפרט, מפחית את רמות הכולסטרול הרע והטריגליצרידים ואף ישנם מחקרים רבים המראים כי הוא גם יעיל במיוחד במניעה של סוגי סרטן שונים.

בגלל ריכוז הכורכומין הנמוך שבכורכום רצוי לצרוך כורכום גם כתוסף תזונה המכיל ריכוז גבוה של החומר הפעיל בתוספת חומרים אחרים המסייעים בספיגת הכורכומין בגוף.

אם כן, תבלין הכורכום טומן בחובו לא מעט הפתעות. אם חשבתם שקיים סוג אחד בלבד שלו – חשבו שנית, שכן קיימים זנים רבים ושונים של הצמח המופלא הזה שיכול לשפר את הטעם והצבע של מגוון מאכלים לצד יתרונות בריאותיים משמעותיים.